HGL-10-ar-Inger-marie-og-Thor-Andre.jpg
26 Okt Anne-Charlotte Braastad

Hardanger Glass og Lås as feirer 10 år i bransjen


Thor Andre Aase startet Hardanger Glass og Lås AS i juli 2006, og kan i år feire jubileum. Blant annet fikk Aase mesterpapirene tidligere i jubileumsåret, og kan nå titulere seg; Glassmester.
– Det har vært ti artige år, men tida har gått fort, sier Thor Andre Aase, der vi treffer han i lokalene på Svåsandkaien. Det første halve året holdt han til i det gamle Fellesbakeriet i Tyssedal, men så fikk han overta lokalene ute på Egne Hjem. Aase  legger ikke skjul på at det er tøft å være grunder og bygge opp sitt eget firma.

Det tok han konsekvensen av i fjor og ansatte Inger Mari Raaen som daglig leder i halv stilling. Hun kommer opprinnelig fra Hardanger Teknikk, og kombinerer stillingen som daglig leder i HGL med en tilsvarende stilling i Nå Maskin (se egen artikkel).

Thor Andre Aase har lang erfaring fra bransjen og begynte så tidlig som i 1987 hos Odda Glass. I dag har firmaet 10 ansatte fordelt på vel ni årsverk
– Det ser bra ut men vi har i dag ingen store vekstambisjoner. Ordreinngangen er god, så jeg ser høsten lyst i møte, sier Aase.
I 2006 startet han alene men måtte leie inn et par montører. Det gikk ikke lenge for han innså at man måtte ha folk i faste stillinger for å få det til å gå rundt.
Han gikk tidlig inn i Glassfagkjeden, som er en sammenslutning av 50-60 glassmestre over hele landet. Aase samarbeidet en del med firma Ølen Glass i en del år, og fikk i 2010 spørsmål om han ville overta etter eieren Steinar Lunde.

– I 2011 overtok vi Ølen Glass, og en viktig grunn var at datteren, som arbeidet i firmaet, ville være med videre. Hun sitter i dag i Ølen i en 80 prosent stilling og sørver markedet i Vindafjord-området. Vi bruker fortsatt firmanavnet aktivt i salg av tjeneste, men montørene kommer fra Odda, sier Aase.

I dag favner Hardanger Glass og Lås over nordre del av Rogaland, heile Hardanger regionen og deler av Kvinnherad.

– Men vi har også sporadiske prosjekter utenfor kjerneområdet, sier Aase.
Blant annet er han nå eneleverandør av Lamberts-glass fra Tyskland.  Dette er munnblåst glass som blir brukt i restaurering av kirker og andre eldre bygg.

Julebordet i 2015 vart sløyfet til fordel for en kombinert studie- og jubileums tur til Praha våren 2016.
– Der var de som produserer Lamberts-glass på plass med en interessant presentasjon om sitt firma og sine produkt, sier Thor Andre Aase.

Han medgir at det er tøft å drive egen bedrift, og at det gir konsekvenser privat.
– Jeg har knapt nok fått besøkt familien i det hele tatt de siste årene, sier Aase. Man han kan da også glede seg over at det går godt - i år ble HGL også sertifisert som sikkerhetssenter for låsprodusenten Trio-Ving.

Daglig leder for to firmaer
Inger Mari Raaen gikk inn som daglig leder i Hardanger Glass og Lås As i fjor.
I tillegg innehar hun også halv stilling som daglig leder i firma Nå Maskin AS, som er eid av Leif Einar «Lothepus» Lothe.

– Det er ikke noe problem og kombiner disse to stillingene fordi firmaene er såpass forskjellige. Nå Maskin har få, men store kunder, og de kan betjenes via hjemmekontor. Her i Hardanger Glass og Lås (HGL) må jeg være tilstede – kundemassen er mye større og det svært hektisk til tider, sier Raaen til Hardanger Folkeblad.

– Min hovedoppgave i HGL er å gå inn for å avhjelpe på den administrative situasjonen for Thor-André. Grundere gir noen ganger opp fordi papirarbeidet vokser dem over hodet, sier Inger Mari Raaen. Hun viser til at mye skal administreres fordi det i dag er krav om dokumentasjon i alt man foretar seg. Blant annet større prosjekter og HMS.

Inger Mari Raaen tok imot tilbudet om jobben fordi hun så at HGL var et seriøst firma med stor faglig kompetanse. I tillegg til reine administrative og økonomiske oppgaver står Raaen for tilrettelegging og klargjøring av alle saker som skal behandles av styre.
– På sikt vil også en av mine oppgaver være å gjøre firmaet mer synlig, sier Raaen. I denne sammenheng understreker Raaen betydningen av det gode arbeidet som de ansatte utfører. Det er tross alt de som i praksis er ute og utfører arbeid, og som møter kundene, sier Raaen